Projektet mining site

Här presenterar jag mitt arbete med projektet mining site som är ett platsspecifikt verk innehållande ljud- och ljusinstallation, performance och video. Verket ägde rum den 31 januari 2010. Här kan du följa min platsundersökning från september 2009 fram till iscensättningen av verket. Det magiska med sådana här verk är att de bara finns under en kortare tid, det som presenteras här är bara en dokumentation.

måndag 26 oktober 2009

2009-10-05 ruinens sång # the song of the ruin



Idag har jag suttit inne i ruinen, jag vet inte hur länge, en timme eller två dagar? Jag gick förbi den för att komma till gruvan men fastnade på något sätt. Det har varit ganska ruggigt väder idag grått, dimmigt och inte en rörelse i luften. Jag vet inte varför men jag fick för mig att jag skulle gå in i ruinen och där hörde jag ett klingande ljud. Först tyckte jag att det kom väldigt långt bort ifrån men ju mer jag lyssnade desto klarare och mer välbekant blev det. Jag satt länge och lyssnade bara för lyssnandets skull.


Efter ett tag kom jag ihåg att jag hört ljudet en gång tidigare när jag stått precis utanför ruinen. På samma sätt som då kunde jag inte avgöra vad det var som orsakade ljudet, eller musiken, för klingandet höjde och sänkte sig melodiskt. Mitt rationella tänkande tog överhanden och började försöka komma på logiska förklaringar till ljudet, men i samma stund försvann det.


#


Today I have been inside the ruins, I don’t know for how long, an hour or two days? I walked past it to get to the mine, but got stuck somehow. It has been quite bad weather today, gray, foggy and not a movement in the air. I don’t know why but I got the idea that I would go into the ruins and there I heard a jingling sound. At first I thought it was very far away but the more I listened the clearer and more familiar it became. I sat a long time and listened only for the sake of listening.


After a while I remembered that I heard the sound once before when I stood just outside the ruin. Just as then I could not determine what was causing the sound or music, for the blade force rose and fell melodiously. My rational thinking took over and tried to come up with logical explanations for the sound, but at the same moment it vanished.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar