Projektet mining site

Här presenterar jag mitt arbete med projektet mining site som är ett platsspecifikt verk innehållande ljud- och ljusinstallation, performance och video. Verket ägde rum den 31 januari 2010. Här kan du följa min platsundersökning från september 2009 fram till iscensättningen av verket. Det magiska med sådana här verk är att de bara finns under en kortare tid, det som presenteras här är bara en dokumentation.

tisdag 13 oktober 2009

2009-09-20 Fantastiska färger! # Great colors!








Idag har jag och S varit vid gruvan. S var tvungen att följa med för spänningen som jag kände förra gången har stannat kvar och gjort att jag knappt vågat gå dit ensam! Lite löjligt kanske men jag litar på mina instinkter.
Idag är det också soligt och fint men det blåser lite. Här följer en lista på ljud som vi hört i skogen, inne i gruvan och vid ruinen.

Skogen: motorljud från väg 215, fågelkvitter ev. en stare, lite vind i trädkronorna, barr och kottar som faller från träden och slår i små kvistar innan de dunsar mjukt mot marken, ständig trafik, en korp, en häst som går, olika fågelkvitter, en dörr som slår igen, ljudet av våra fötter när vi går.

Gruvan: humlorna, vattendroppar som plaskar svagt, och enstaka fågelkvitter, trafiken hörs mycket svagt eller om det är vinden?

Ruinen: motorljud men svagare än i skogen, vinden, fåglarna, kottar och barr som faller, ett flygplan och ett svagt klingande ljud. Det låter metalliskt och rytmiskt men mycket, mycket, avlägset. Jag kan inte avgöra från vilket håll det kommer, det är nästan som om jag inbillar mig eller som om ljudet finns inne i mitt huvud.
Jag fokuserade mycket på färgerna i gruvan idag. Så otroliga! Berget är fullt av mineraler och metaller vilket ger det en mycket annorlunda färgskala. Här har brutits svavel och järn och berget har lämnats öppet och blödande sin rost. Det finns alla slags orange och röda toner efter järnet. Svavlet finns i kattguldsform, gult, och vanilj vita kristaller. Många stenar glittrar och glänser. Slyträden har nu fått gula löv och himlen ovanför är koboltblå. Jag ska bifoga bilder på allt detta.

Idag kändes platsen lugn och vacker, både jag och S trodde ett tag att det lekte barn uppe vid staketet som löper kring gruvans kanter men de spionerade nog på oss för vi såg dem aldrig.
#

Today I and S were at the mine. S was required to comply cause of the excitement that I felt last time have stayed and made my hardly dared to go there alone! A bit silly perhaps, but I trust my instincts. Today, it is also sunny and nice but it is blowing a bit. Here is a list of sounds that we heard in the woods, inside the mine and the ruins. '

Forests: engine noise from road 215, birdsong maybe a starling, a little wind in the treetops, needles and cones that fall from the trees and turn into small branches before the soft thud against the ground, constant traffic, a raven, a horse going, different bird chirping, a door slamming, sound of our feet when we go.

Mine: bumblebees, water droplets splashing slightly, and the occasional bird chirping, traffic sounds very weak, or is it wind?

Ruin: engine noise, but weaker than in the forest, wind, birds, pine cones and pine needles that fall, an airplane and a faint tinkling sound. It sounds metallic and rhythmic but very, very, far away. I can‘t determine from what direction it comes, it's almost like I imagine, or as if the sound is inside my head.

I focused much on the colors of the mine today. So amazing! The mountain is full of minerals and metals, which gives it a very different color scheme. Here has been mined sulfur and iron, and the mountain has been open and bleeding their rust. There are all kinds of orange and red tones. The sulfur is found in gold, amber, and vanilla white crystals. Many stones glitter and shiny. The small trees now have yellow leaves and the sky above is cobalt blue. I will attach pictures of all this.

Today the place felt quiet and beautiful, both I and S thought for a while that children were playing up at the fence that runs around the edges of the mine but they probably spied for us because we never saw them.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar